පව් කරන තැනැත්තා මෙලොව දී ශෝක කරයි. පරලොව දී ශෝක කරයි. දෙලොව දීම ශෝක කරයි. තමා ගේ අපවිත්‍ර ක්‍රියාවන් දැක ඔහු ශෝක කරයි, බොහෝ සෙයින් ශෝකයට පත්වෙයි.

The evil-doer grieves here and hereafter; he grieves in both the worlds. He laments and is afflicted, recollecting his own impure deeds.

Saturday, June 22, 2013

බුදු රජානන්වහන්සේ ගේ සෘධි ප්‍රාතිහාර්‍ය ඥානය03

 නමෝතස්ස භගවතෝ අරහතෝ සමිමා සමිබුද්ධස්ස!



කලින් ලිපි දෙකෙහිම බුදුරජානන් වහන්සේගේ සෘධි ප්‍රාථිහාර්‍ය ඥානය පිළිබදව කරැණු ඉදිරිපත් කලා ඔබට මතක ඇති. අද ලිපියෙන් කරැ‍ණු ඉදිරිපත් කරන්න බලාපොරොත්තු වන්නේ යමා මහා පෙලහර පි‍ලිබදවයි. යමා  මහ පෙළහර එසේත් නැත්තමි යමක ප්‍රාතිහාර්‍ය යනු ලොවිතුරා බුදුවරයානන් වහන්සේ කෙනෙකුට පමනක් පැමෙ හැකියාව ඇති  එක් විශේෂිත වු සෘධියක්.

තථාගත බුදු පියානන් වහන්සේ බුද්ධත්වයෙන් පළමුවන සතියේ ලොව බුද්ධ රත්නය පහල වු බව දක්වමින් යමා මහ පෙළහර පෑ බව සදහන්, කිඹුල්වත් පුර සිය ඥාතින්ට ධර්මයෙන් සංග්‍රහ කිරිමෙදී ශාක්‍යයන්ගේ මානය දුරැ කිරිම සදහා ඉහත රතනචක්ඛමන කාණ්ඩයේ දක්වන ලද සෘධි ප්‍රාතිහාර්‍ය කරමින්ම යමාමහ පෙලහර පානා ලදි. මෙ ආකාරයට බුදු වරයානන් වහන්සේලා යමා මහා පෙලහර පානුයේ, එය බුද්ධත්වය පිළිබද අනන්‍ය  සලකුණක් වන බැවිනි. මෙ ආකාරයට බුදු රජානන්වහන්සේගේ පන්සාලිස් වසරක බුද්ධත්ව කාලය තුල නොයෙක් සුවිශේෂ අවස්ථා රැසකදී යමක මහා ප්‍රාතිහාර්‍ය පානු ලැබු සේක. බුද්ධත්වයෙන් පළමු සතිය, කිඹුල්වතට වැඩම විම, තිර්ථකයන් දමනය කිරිම ආදිය මින් ප්‍රසිද්ධ අවස්ථාවන් වෙ.

බුදු රජාන්වහන්සේ ගේ ප්‍රාතිහාර්‍ය යනු  ඇස් බැදුමි නොව සත්‍ය වශයෙන්ම සිදුවනු ලබන සංසිද්ධියකි. මෙය ඇස් බැන්දුම කින් වෙනස් හදුනාගත යුතුය. ඇස් බැන්දුමි යනු සත්‍ය වශයෙන් නැති නමුත් එසේ ඇත්තා මෙන් මිනිස් ඇසේ දුර්වල බව නිසා පෙනෙන්නාවු සන්සිද්ධියකි. හරියට ලිදක පතුල දිහා බැලුවිට එයින් නියම ගැඹුර නොපෙනි අඩු ගැඹුරක් පෙනනේනාක් මෙන් ඇ‍සේ දෝශයකින් සිදුවන සංසිද්ධියකි. නමුත් බුදු සමසේ ප්‍රාතිහාර්‍ය මෙසේ ඇස් බැන්දුමි නොව සත්‍ය වශයෙන්ම පවතින ආශ්චර්‍යමත් සංසිද්ධියක් වෙ. මෙ පිළිබදව වැඩි දුර විස්තර දිඝ නිකාය කේවටිට සුත්‍රයේ අන්තර් ගතයි. එය මතුවට ඉදිරිපත් කරනු ලැබෙ.

නමුත් අද මාතෘකාව යමා මහ පෙළහර බැවින් ඒ පිළිබද විස්තර අනාගත වංශයේ සදහන් කර ඇති ආකාරයෙන් සරල බසින් පහතින් දක්වනු ලැබෙ. අනාගත වංශය හෙවත් මෙතේ බුදු සිරිතද, බුද්ධ වංශය අවසානයේ කරණ ලද දේශනාවක් වශයෙන්ම සැලකෙනු ලබයි, මෙහි යමක පාතිහාර්‍ය පෑම රැවන් සක්මනේ සිටම තථාගතයානන් වහන්සේ සිදු කරණ ලදි.

 එය මෙසේය,
ඌර්ධව ශරිරයෙන් ගිනි කදක් පවතින්නේය, අධඃ ශරිරයෙන් දියකදක් පවතින්නේය, අධඃ ශරිරයෙන් ගිනිකදක් පවතින්නේය, ඌර්ධව ශරිරයෙන් දියකදක් පවතින්නේය. පුර්ව ශරිරයෙන් ගිනි කදක් පවතින්නේය, පස්චිම දියකදක් පවතින්නේය,පස්චිම ගිනිකදක් පවතින්නේය, පුර්ව ශරිරයෙන් දියකදක් පවතින්නේය. දකුනැසින් ගිනි කදක් පවතින්නේය, වමැසින් දියකදක් පවතින්නේය,වමැසින් ගිනිකදක් පවතින්නේය, දකුණැසින් දියකදක් පවතින්නේය. වමි කන් සිදුරෙන් ගිනි කදක් පවතින්නේය, දකුණුකන් සිදුරෙන් පවතින්නේය,දකුණුකන් සිදුරෙන් ගිනිකදක් පවතින්නේය, වමි කන් සිදුරෙන් දියකදක් පවතින්නේය. වමි නාසිදුරෙන් ගිනි කදක් පවතින්නේය, දකුණුනා සිදුරෙන් දියකදක් පවතින්නේය,දකුණුනාසිදුරෙන්ගිනිකදක් පවතින්නේය, වමි නා සිදුරෙන් දියකදක් පවතින්නේය. දකුණු දසරැවෙන් ගිනි කදක් පවතින්නේය, වමි දසරැවෙන් දියකදක් පවතින්නේය,වමි දසරැවෙන් ගිනිකදක් පවතින්නේය, දකුණු දසරැවෙන් දියකදක් පවතින්නේය. දක්‍ෂිණ හස්තයෙන් ගිනි කදක් පවතින්නේය, වාමහස්ථයෙන් දියකදක් පවතින්නේය, වාමහස්ථයෙන්ගිනිකදක් පවතින්නේය, දක්ෂිණ හස්ථයෙන් දියකදක් පවතින්නේය. දකුණැලයෙන් ගිනි කදක් පවතින්නේය, වමැලයෙන් දියකදක් පවතින්නේය,වමැලයෙන් ගිනිකදක් පවතින්නේය, දකුනැලයෙන් දියකදක් පවතින්නේය. දකු‍ණු පයින් ගිනි කදක් පවතින්නේය, වමි පයින් දියකදක් පවතින්නේය,වමි පයින් ගිනිකදක් පවතින්නේය, දකුණු පයින් දියකදක් පවතින්නේය. ඇගිල්ලක් ඇගිල්ලක්  පාසා ගිනි කදක් පවතින්නේය, ඇගිලි අස්සක් ඇගිලි අස්සක් පාසා දියකදක් පවතින්නේය,ඇගිල්ලක් ඇගිල්ලක් පාසා ගිනිකදක් පවතින්නේය, ඇගිලි අස්සක් ඇගිලි අස්සක් පාසා දියකදක් පවතින්නේය. රෝමයක් රෝමයක් පාසා ගිනි කදක් පවතින්නේය, රෝම කුපයක් රෝමකූපයක් දියකදක් පවතින්නේය,රෝම කූපයක් රෝම කූපයක් ගිනිකදක් පවතින්නේය, රෝමයක් රෝමයක් පාසා දියකදක් පවතින්නේය. බුදු රජානන්වහන්සේ වැඩහිටිනා සෙක්නමි නිර්මිත බුදුරජානන්වහන්සේ සක්මන් කරණසේක. නැතහොත් සැතපෙත සේක නැතහෝත්, සිටිනා සේක. බුදු රජානන්වහන්සේ සැතපෙන සේක්නමි, නිර්මිත බුදුරජාණ්න්වහන්සේ සක්මන් කරන සේක නැතහොත්, වැඩ සිටින සේක නැතහොත සක්මන් කරන සේක, නැතහොත් සිටින සේක.

තේජෝ කසින සමාපත්තියට සමවැදිමෙන් ඌර්ධව ශරිරයෙන් ගිනි කදක් පවතින්නේය, අපෝ කසින සමාපත්තියට සමවැදිමෙන් අධඃ ශරිරයෙන් දියකදක් පවතින්නේය,තේජෝ කසින සමාපත්තියට සමවැදිමෙන් අධඃ ශරිරයෙන් ගිනිකදක් පවතින්නේය, ඌර්ධව ශරිරයෙන් දියකදක් පවතින්නේය. මෙහිදි ගිනි කද හා දිය කද මිශ්‍ර නොවන්නේය ෂඩිවර්ණ ඝණ බුද්ධ රශ්මින් අතරින් දෙවනු දෙවනුව ඇතිවන රෂ්මින් ප‍ළමු පළමුව ඇතිවන රෂ්මින් හා යුවල යවල වුවාක් මෙන් අතරක් නොමැතිව පවතින්නේය. දෙසිතක් එක විට උපදින්නේ නැත. එය එසේමය. එසේ වුවද, තථාගතයානන් වහන්සේගේ භවාංග චිත්තයේ පරිවර්ථනය කෙටි බැවින් හා පස් ආකාරයකින් පුරැදු කරන ලද්දාවු සිත් ඇති බැවින් සවණක් රැස් එක් ෂණයකදිම පවතින්නේය. ඒ ඒ එක් එක් රශ්මිය සදහා ආවර්ජන, පරිකමිමය, අධිශ්ඨානය යන සියල්ලද වෙන වෙනම වන්නේය. භාග‍්‍යවත් වු සර්වඥයන්වහන්සේ නිල ර‍ෂ්මිය සදහා නිල කසින් සමාපත්තියට සමවදිනා සේක. රන්වන් රැස් සදහා පිත කසින සමාපත්තියට සමවදිනා සේක. රක්ත වර්ණ වු රැස් විහිදුවිම සදහා ලොහිත කසින සමාපත්තියට සමවදිනා සේක. සුදු රැස් විහිදවනු සදහා  ඔදාත කසින සමාපත්තියට සමවදිනා සේක.මෙසේ තථාගතයානන්වහන්සේ යමාමහ පෙළහර පානා විට දී දස දහසක්සක්වල නොයෙක් සරසිමෙන් සරසන්නාක් මෙන් විචිත්‍ර විය.

මෙ තථාගතයානන්වහන්සේගේ යමා මහ පෙළහර විසිතුරැ බව විස්තර කර ඇති ආකාරයකි. මාගේ සිතුවිල්ලේ ආකාරයට මෙම ආශ්චර්‍යමත් සිදුවිම විස්තර කිරිමට ලොව කිසිදු භාෂාවක වචන වදන් නැතිවා විය යුතුය. කෙසේ වුවද යමි අදහසක් ලබා ගැනිමට මෙය ප්‍රමාණවත් වනු ඇත.මෙම මවනු ලබන්නාවු ගිනි හා දිය යන සියල්ල සත‍්‍ය වශයෙන්ම  පවතීම මෙහි ඇති විහේෂත්වයයි. එනමි කලින් කියු පරිදි මෙය ඇස් බැන්දුමක් නොවෙ.

කසිනාදි සමථ භාවනාවන් පුරැදු පුහුනු කර සමාපත්තින්ට සමවැදිමට හැකි අයවළුන්ට මෙම මැවිමි කල හැක.  තථාගථයානන්වහන්‍සේ මෙහි අන් කිසිවෙකුට උත්කෘෂ්ඨ ප්‍රවිණතාවයක් නැත. තථාගතයන් වහන්සේට දෙවනි වුවත්  බුදු සසුන තුල සෘධි ලාබින් අතර අගතැන් පත්වු මුගලන් මහ රහතානන්වහන්සේ විසින් පානා ලද විශ්මයන් රැසක් ත්‍රිපිටකයෙන් සොයගෙත හැක.

අමතර කරැණක් විවෙචනයක් නොවෙ. කිතුනුවන් ක්‍රිස්තුස්වහන්සේ ජලය මිදියුශ බවට පත්කිරිමෙ ප්‍රාතිහාර්‍ය පැවා යැයියි ද ගොළ මුහුද මත ඇවිද්දා යැයිද එය මහත් උසස් කොට සලකයි. ඔවුන් එය බැතියෙන් විශ්වාස කරයි. තථාගතයාන්වහන්සේගේ යමක ප්‍රාතිහාර්‍ය ඥානය හා සන්සන්දනය කිරිමෙදි බෞද්ධයන්ට කෙතරමි බුද්ධාලමිබන ප්‍රිතියක් ඇතිවිය යුතු දැයි මෙතනදි මුතුවෙන් කිවයුතු වන්නේ නැත. ඒ අමතර කරැණක්.

කසිණ පිළිබදව මෙහි සදහන් වු නිසා විශුද්ධි මාර්ගයේ දක්වා ඇති පරිදි කසිණ ඵල දැන ගැනිම පිනිස මෙහි දක්වනු ලැබෙ. කසිණ ඵල යනු කසිණ භාවනා කිරිමෙන් පස් ආකාරයෙන් පුරැදු පුහුණු කිරිම තුලිනුත් සමාපත්තින්ට සම වැදිමෙන් කල හැකි වන්නාවු  ප්‍රාතිහාර්‍යන් වෙ.

කසින භාවනා 10 ක් බුදු සමයේ ඇත.

01)පථවි කසිනය
එක් අයෙක් බොහො දෙනුකු විම. අහසෙහි හෝ ජලයෙහි පොළොව මවා එහි පයින් යෑම, ඉදිම සිටිම ඉරියවි පැවැත්විම, අප්‍රමාණ වශයෙන් අභිභායතනය ලැබිම.
02)ආපෝ කසිණය

පොලවෙන් මතුවිම, පොලවෙ කිමිදීම, ජලය හා වැස්ස උපදවීම, ගංගා හා මුහුදු මැවිම, පෘථිවි, පර්වත ප්‍රාසාද ආදිය සෙලවිම.

03)තේජෝ කිසිණය
දුමි ඇතිකිරීම, දිලිසිම, අගුරැ වැසි ඇති කිරිම, තමාගේ තේජසින් අන්‍යාගේ තේජස ක්ෂය කිරිම, කපු පුළුන් දර ආදිය ඇති විට කැමති දේ දැකිවිමට සමත් විම (මෙය කැමති පරිදි ගිනි ඇති කිරිම විය යුතුයි) දිවැසින් රැප දකිණු පිනිස ආලෝකය ඇති කිරිම, පරිනිවන් සමයේ ත්ජෝ ධාතුවෙන් ශරිරය දවාලිමට හැකි විම.
04)වායෝ කසිණ.
වාතයක් මෙන් සිඝ්‍රයෙන් ගමන් කිරිම, වායු වැසි උපදවිම.

05)නිල කසිණ

නිල් රැප මැවිම, අන්ධකාරය ඇති කිරිම, සුවර්ණ-දුර්වර්ණ වශයෙන් අභිභායතනය ලැබිම.

06)පිත කසිණ
රන්වන් රැ මැවිම, රන් පැහැය ඇති කිරිම, සුභ විමොක්ෂය, සුවර්ණ-දුර්වර්ණ වශයෙන් අභිභායතනය
07)ලෝහිත කසිණ

රතු රෑප මැවිම,සුභ විමොක්ෂය, සුවර්ණ-දුර්වර්ණ වශයෙන් අභිභායතනය

08)ඔදාත කසිණය
සුදු වන් රැප මැවිම, ථින මිද්ධය දුරැ කිරිම, අන්ධකාරය දුරැ කිරිම, දිවැසින් රැ දැකිමට ආලොකය මැවිම.
09)ආලෝක කසිණය

ආලෝකමත් රැප මැවිම, ථින මිද්ධය දුරැ කිරිම, අන්ධකාරය දුරැ කිරිම, දිවැසින් රැ දැකිමට ආලොකය මැවිම.

10)ආකාස කසිණය

ආවරණය වු වස්තු නිරාවරනය කිරිම, ප්‍රථිවි පර්වත ආදිය ආදියේ ආකාසය මවා එහි ඉරියවි පැවැත්විම, බිත්ති ආදිය හරහා ගමන් කිරිම.

මෙ දක්වනු ලැබුවෙ විශුද්‍‍ධි මාර්ගයේ කසින ඵල දක්වා ඇති ආකාරයයි. සමාජය දෙස මදක් විපරමි කල බැලුව හොත් අදද අභිඥා ලාභින්, අභිභායතන ලාභින් හා සෘධි ලාබින් ඇති බව ඔබට පෙනි යනු ඇත. එවිට සැකයක් ඇතහොත් එය දුරැකර ගනු හැකි වනු ඇත.

ඊලග ලිපියෙන් බුදු රජානන්වහන්‍සේ සෘධි ප්‍රාතිහාර්‍ය පැම සමිබන්දයෙන් කල දේශනාවක්

No comments:

Post a Comment